In het jeugddoorgangscentrum Opa Doeli is dit jaar opnieuw stilgestaan bij de kerstgedachte, hoop, vergeving en een nieuwe start. Op de School van Opa Doeli vond een bijzondere kerstviering plaats voor de jongeren die daar in pre-detentie verblijven. De ochtend begon met vreugdevol gezang, gebracht door twee vrijwilligers, waarna Furser Atida het woord nam. Atida, leerkracht op VOJ-niveau en tevens jeugdleider binnen de kerk, sprak de jongeren moed in. In zijn boodschap stond verantwoordelijkheid, vergeving en ware vrijheid centraal. Hij riep hen op om niet te blijven hangen in hun fouten, maar vooruit te kijken, niet blijven vragen: wat heb ik gedaan? maar Waar wil ik naartoe? Volgens Atida is de huidige periode geen eindpunt, maar een kans om richting te geven aan een betere toekomst met God als hun Leidsman. Coördinator Marita Ritfeld-Asontoe benadrukte dat de jongeren in Opa Doeli regulier onderwijs volgen. Daarnaast worden er verschillende activiteiten georganiseerd die gericht zijn op hun resocialisatie: het versterken van discipline en verantwoordelijkheid, het bevorderen van sociale vaardigheden en het stimuleren van positief gedrag. Het doel is om jongeren niet alleen te straffen, maar vooral te begeleiden naar terugkeer in de samenleving.
Een belangrijk moment tijdens de viering was de toespraak van de minister van Justitie en Politie, Harish Monorath. Hij sprak de jongeren direct en openhartig toe. Wat jullie fout hebben gedaan, heeft gemaakt dat jullie hier zijn. De fouten zijn gemaakt en die kunnen wij niet meer ongedaan maken. Maar er is altijd ruimte voor een nieuwe kans voor wie bereid is het anders en beter te doen. Hij vroeg de jongeren om zichzelf niet als verloren te zien en herinnerde hen eraan dat ieder mens recht heeft op een tweede kans. Tot besluit vroeg de minister het publiek te applaudisseren als teken van dank en waardering voor iedereen die zich inzet voor de begeleiding van de jeugdigen in Opa Doeli. Na het officiële programma volgde een warm en gezellig samenzijn. Onder het genot van eten en drinken konden jongeren, begeleiders en aanwezigen met elkaar in gesprek. Onder de aanwezigen bevonden zich verder:
Gracia Vyent, afdelingshoofd Jeugdzaken, Lilian Summerville, voormalig Deelstructuur Hoofd Jeugd en Zeden, Steven Verwey, commandant van het Jeugdcellenhuis. Hun aanwezigheid onderstreepte het belang dat verschillende instanties hechten aan begeleiding, zorg en toekomstperspectief voor jongeren in detentie.