De minister van Justitie en Politie, Harish Monorath, heeft een bijzondere en motiverende sessie verzorgd voor de zesdeklassers van de St. Elisabethschool. In een warme en persoonlijke sfeer ging de bewindsman in gesprek met de leerlingen, met als doel hen te inspireren om bewust, gedisciplineerd en doelgericht aan hun toekomst te werken. De sessie begon interactief, iedere leerling kreeg de gelegenheid zich voor te stellen en te vertellen wat hij of zij later in de maatschappij wil worden. Met zichtbaar enthousiasme luisterde minister Monorath naar de dromen en ambities van de kinderen. Hij benadrukte hoe belangrijk het is dat jongeren al op jonge leeftijd nadenken over hun toekomst en hun rol in de samenleving. Na de voorstelronde richtte de minister zich rechtstreeks tot de leerlingen met een krachtige boodschap. Je gaat niet alleen naar school voor jezelf, maar ook voor je ouders. Er wordt alles voor je gedaan. Je ouders en verzorgers zorgen voor je omdat ze van je houden. Ze willen dat je het goed hebt. Wat jij moet doen, is je uiterste best doen.
Om zijn boodschap extra kracht bij te zetten, blikte minister Monorath terug op zijn eigen schooltijd. Hij vertelde openhartig over de uitdagingen van toen. Zo was er op zijn lagere school vaak geen verlichting in het klaslokaal, omdat dieven hun slag hadden geslagen. Ook had de bibliotheek, tegenwoordig een mediatheek geen airconditioning. Ondanks deze omstandigheden bleef onderwijs een belangrijke pijler in zijn leven. De minister gaf toe dat hij als leerling niet altijd gemotiveerd was om lange lesuren te volgen. Dat leidde soms tot straf van zijn moeder, die volgens hem streng was, maar altijd handelde vanuit liefde en met het beste voor hem voor ogen. Toen begreep ik het misschien niet altijd, maar nu weet ik dat zij me discipline en doorzettingsvermogen heeft geleerd. Hij benadrukte dat achter elke leerling iemand staat die offers brengt. Je moet je best doen, omdat iemand alles voor je betaalt en moeite voor je doet. Elke dag zet iemand zich in zodat het goed met jou gaat.
Volgens de minister is het hebben van een duidelijk doel essentieel. Het uiteindelijke doel van, naar school gaan is volgens hem dat leerlingen later zelfstandig voor zichzelf en hun eigen gezin kunnen zorgen. Aan het einde van de sessie werden concrete afspraken gemaakt tussen de minister en de leerlingen. De kinderen beloofden onder andere, hun best te doen op school, rustig en respectvol te zijn in de klas, elkaar te helpen waar iemand zwakker is, geen grappen te maken tijdens de lessen en hun schoolwerk serieus te nemen om goede resultaten te behalen. Daarnaast gaf minister Monorath de leerlingen een bijzondere opdracht mee, elke dag hun ouders bedanken voor alles wat zij doen, zelfs en juist voor het eten dat op tafel komt. Als afsluiter volgde een mooie belofte. Wanneer de leerlingen dit schooljaar succesvol afronden en zich aan de gemaakte afspraken houden, zullen zij worden uitgenodigd voor een bezoek aan het ministerie van Justitie en Politie. De minister beloofde hen daar een onvergetelijke dag met rondleidingen en een speciaal programma. De motivatiesessie werd door zowel leerlingen als leerkrachten als inspirerend en waardevol ervaren en liet een blijvende indruk achter bij de toekomstige generatie.