In een indringend en emotioneel geladen overleg heeft de Stichting Surinaamse Doven Belangen (SuDoBe) haar stem opnieuw laten horen bij het ministerie van Justitie en Politie. De stichting werd ontvangen door minister Harish Monorath, samen met topfunctionarissen van het veiligheidsapparaat, om de schrijnende problemen waarmee doven en slechthorenden dagelijks te maken hebben onder de aandacht te brengen. Aanwezig bij de ontmoeting waren onder meer directeur Operationele Diensten Bieswadath Somai, korpschef van het Korps Politie Suriname (KPS) Melvin Pinas en directeur van het Verkeersveiligheidsinstituut (VVI) Joanne Adraai. Het gesprek vond plaats in de vergaderzaal van JusPol, waar gebarentolk Rosita Etnel zorgde voor een soepele communicatie tussen alle partijen.
Voorzitter Viren Meghoe sprak duidelijke taal. Hij gaf aan dat SuDoBe eerder al gesprekken voerde met de vorige minister, maar dat concrete oplossingen uitbleven. Daarom zijn wij nu terug, met onze problemen zwart op wit vastgelegd en vastberaden. Wij zijn niet doofstom. Wij zijn doof of slechthorend. Wij kunnen werken, communiceren en functioneren als een ieder, mits we dezelfde kansen krijgen. Een van de grootste knelpunten die werd aangehaalt, is het ontbreken van rijlessen voor doven in Suriname. Waar zij in het buitenland zonder problemen hun rijbewijs kunnen behalen, zelfs voor zwaar transport, is dat hier vrijwel onmogelijk. De enige rijschool die eerder een speciale instructeur had, biedt deze dienst niet meer aan. Ook tijdens verkeerscontroles lopen doven tegen serieuze problemen aan. Misverstanden met politieagenten zorgen regelmatig voor spanningen en onrechtvaardige situaties. SuDoBe stelt daarom voor om een officieel document van JusPol te verstrekken, waarin staat dat iemand doof of slechthorend is, om communicatieproblemen te voorkomen.
Daarnaast deelden leden van de stichting pijnlijke ervaringen waarbij zij zich benadeeld voelen in het verkeer, omdat goed horenden misbruik maken van hun beperking. Minister Monorath toonde zich geraakt door de verhalen en sprak zijn waardering uit voor de moed en openheid van de stichting. Hij benadrukte dat niemand buitengesloten mag worden in de samenleving. Justitie en Politie zijn er voor de veiligheid van iedere Surinamer. Hij gaf aan dat de aangedragen problemen serieus worden genomen en dat overleg zal plaatsvinden met de betrokken diensten binnen zijn beleidsgebied. Op korte termijn zal SuDoBe opnieuw worden uitgenodigd om samen te werken aan concrete oplossingsmodellen. Aanwezig namens SuDoBe waren: Voorzitter: Viren Meghoe, Penningmeester: Tiffanie Sampaké, Leden: Kevin Setrowidjojo, Amrish Ghisaidoebe en Tolk: Rosita Etnel. Met hernieuwde hoop en vastberadenheid verliet de stichting het ministerie, vastbesloten om te blijven strijden voor gelijkwaardigheid, erkenning en praktische oplossingen voor doven en slechthorenden in Suriname.
Voor inspiratie, nieuws, data en Community Building, volg de Facebookpagina and Youtube kanaal.